Overzichten vogels en foto's

zaterdag 3 september 2011

Een trap na....


Een beetje bijtijds ga ik naar de Waverhoek om toch die Gestreepte Strandloper op de foto te zetten. Het is nu eenmaal mijn ambitie om van alle soorten die ik zie, ook een foto te hebben. Maar...het valt niet mee, soms. Alles zit vrij ver weg en een hard zonnetje met water is niet ideaal.

Als ik aankom tref ik Huib en Maria, leuk. Ik heb ze deze week steeds misgelopen maar nu kletsen we lekker bij. Over van alles, maar ook over de Wespendief, Visarend en andere rovers die ons eerder deze week zo verwarden. Terwijl we staan te praten vliegt zowaar de Wespendief over. We kunnen er wel om lachen, want Huib en Maria zoeken de Visarend.

Foto: Maria van Antwerpen

Veel beter dan woensdag! Terwijl Huib en Maria naar de Grote Wije gaan voor de Visarend, ga ik het gebied in voor de strandlopers. Op een plaatje vind ik Kemphanen, Bonte Strandlopers, Kleine Strandlopers en Krombekstrandlopers. Ook een stel Zwarte Ruiters, Kieviten, de eerste Smienten, een Kolgans en nog wat spul. En, de Gestreepte Strandloper. Ik had een wat zwaar gemoed omdat niemand het beestje vandaag had gezien. Even getoetst bij Robert van der Meer, en ja! Leuk dus.








Ik ben bijna klaar als Frank (of was het Robert?) belt: Hebbie het gezien? Kleine Trap op de Hoge Veluwe! Nu ben ik niet zo'n twitcher, maar Peter kan niet en de jongens willen graag..... Ik rond af met een Bruine Kiekendief, eet een broodje en haal de boys op. Naar Otterlo.

Foto: Frank van der Meer

We zijn -na een stuk wandelen want de witte fietsen zijn al op- niet alleen. Een fijne rij, heel gedisciplineerd op afstand, staat op een duintje. Veel bekenden, waaronder John van Gestel. Het eerste dat we daarna zien is de luchtmacht, de echte... Lekker als je een heel zeldzaam beestje zoekt in een beschermd gebied!


De vogel blijft gelukkig en zit op een metertje of vijfhonderd... De heide trilt met de 29 graden van vandaag. Kortom, genieten via de telescoop en het fototoestel maar niet te veel gebruiken. Ik laat een paar vlekken zien: dat is 'm. De Kleine Trap.
Niet leuk om deze plaatjes over te houden, maar wel een heel speciaal beest voor Nederland!






Het beestje wandelt steeds verder bij ons vandaan, en dus geven we het maar op. Met het zweet uit alle poriën genieten we op de terugweg van de airco. We checken toch nog even de voortgang en zien dat 10 minuten na ons vertrek de vogel over de waarnemers heen vliegt en uit beeld gaat. Net als gisteren -de Draaihals is niet meer terug in beeld geweest- net op tijd! Een echte twitch dus!

Geen opmerkingen: