Overzichten vogels en foto's

vrijdag 16 september 2011

Oostenwind

Een Jan-van-gent in het midden
Het is nog stekedonker als ik Woerden uitrijd, op weg naar mijn eerste poging om zeetrekvogels te zien in Katwijk aan Zee, bij Hotel Savoy. Een plek waar grootheden als Luuk Punt en René van Rossum vaak zijn, en dan minstens tien soorten zien die mij op de lijst ontbreken. Dat moet scoren worden!

Als ik aankom eerst een bakkie met Fred Klootwijk, net als ik een amateur op dit gebied. We maken ons wat zorgen, want behalve wij twee is er niemand! Nu is het oostenwind, en dat schijnt slecht te zijn. En dat klopt....

Meeuwen, in alle gebruikelijke vormen. Maar daar komen we niet voor. Jagers en Stormvogels willen we! De eerste soort die wat opvalt is een Grote Stern. We zien vier exemplaren voorbij vliegen, bij drie geholpen door René die heel kort komt kijken. "Waardeloze trek, ik ga weer". En we zijn weer alleen, met veel begrip. We vinden Knobbelzwanen, Aalscholvers, een paar Zwarte Zee-eenden en precies één Jan-van-gent. Niet wat ik had gehoopt, en geen nieuwe soorten. Wel leuk om René van Rossum te treffen. Hij maakt veel echt prachtige plaatjes!



Het is prachtig weer aan de kust, dus we wandelen nog wat door de duinen die normaal niet toegankelijk zijn. De Puinhoop is voortaan niet meer abstract voor me! In de Coepelduynen een paar Heggenmussen, een paar Putters en een Roodborsttapuit. Allemaal leuk, maar niet nieuw.

Een beetje teleurgesteld zijn we wel. Vooral in onszelf..... We moeten nog maar eens terug als er hulptroepen staan om ons door de wondere wereld van de zeevogels te leiden. En dan bij een beste storm uit het westen.

We vertrekken dus maar, naar Noordwijkerhout. Wie weet vinden we toch de Grauwe Franjepoot nog (is al even niet gezien) en anders op naar de Roze en uit Artis ontsnapte Pelikaan.


Wat kan het leven toch hard zijn. Op een heidense tijd je nest uit, en dan zoveel missen. De Franjepoot is spoorloos, en de Pelikaan blijkt onderweg te zijn naar Gouda. We treffen nog een paar Groenpootruiters en Bergeenden, maar dat is het dan ook wel.




Fred is nog blij met een nieuw vlindertje en als we doorrijden naar Sassenheim treft hij ook nog een Slechtvalk. We spelen nog wat met een stel Witte Kwikstaarten en Graspiepers. Ik zeg altijd maar: "één goede foto en de dag is geslaagd". Nou, vooruit dan maar.




Na een week verbouwen (vroeg op!) met een schuin oog naar de tellingen op Savoy valt de opbrengst een beetje tegen. Gelukkig dragen Fred en ik de dag als twee grote kerels(....) maar we gaan zeker nog eens terug naar de kust....

1 opmerking:

Maria zei

Hey Paul,
Je zit al op aardige hoogte met je aantallen..
Uit dit bericht put ik weer troost, dat het heerlijk is nog zo veel te mogen ontdekken.Ik miste de Grauwe Franjepoot ook;-) Maar de Jan-an Gent was nieuw voor me.Je foto's zijn zoals altijd mooi. Tot ziens ergens.
Maria