Overzichten vogels en foto's

maandag 7 augustus 2017

Zo kan het ook...

Zo gaat het dus soms: gisteren plaats ik een bericht omdat het tijd was, vandaag omdat er echt een reden voor is. In de Groene Jonker, toch een soort thuis, vliegt een Waterrietzanger. Niet nieuw voor mij, ik ontdekte immers op 3 augustus 2011 zelf zo'n vogeltje op bijna dezelfde plek. Maar toch bijzonder genoeg om na het eten even te gaan kijken.

Ik ontmoet veel vogelaars, waaronder de bekende regiogenoten. Sander Haak en Gert Vonk hebben de soort nog niet, en speuren fanatiek mee. En met succes. Het vogeltje met de "tramrails" op de rug en de extra streep op de kruin vliegt af en toe een stukje, maar verstopt zich vooral "skulkend" in het riet. Het lukt tijdens de twee uur durende zoektocht een paar keer om het diertje vrij in beeld te krijgen, en het lukt mij om in totaal vier foto's te maken. Normaal heel schamel, nu effectief. Alle kenmerken zijn gelukkig goed te zien op de niet helemaal scherpe plaatjes. Best prettig op een zomeravond.




Na een paar uur stop ik ermee: goed is goed genoeg. Doordat er steeds ook "gewone" Rietzangers rondvliegen en het licht alleen maar minder wordt, is het ook steeds lastiger de goede vogel te zien.
Voor de vergelijking hieronder de gewone Rietzanger, heel gangbaar in dit gebied. Zoek de verschillen.


1 opmerking:

Maria zei

Ha! Die is weer binnen en ik vind het gave platen!!!
Ik zag hem voor het laatst ook in de Jonker op 10-8-2011 en gisteren een glimp...en die telt niet! Grrr...
Groetjes,
Maria