Overzichten vogels en foto's

zaterdag 23 april 2016

Voor de lijst

In de Ooijpolder werd ergens deze week een Zwartkoprietzanger gevangen op een ringbaan. Heel bijzonder. De eerste keer dat zo'n vogel in Nederland werd aangetroffen.
In de dagen na de vangst wordt waarschijnlijk ook wel duidelijk hoe dat komt: Massa's vogelaars speuren het rietkraagje af waarin de vogel, nadat hij is losgelaten, af en toe zingt maar vrijwel niemand krijgt de vogel in beeld, laat staan op de foto. Als ze er al zijn, weten ze zich prima te verstoppen.

Ik rijd na een rustige start vanmorgen naar de polder bij Nijmegen. Als ik op de plek aankom word ik vrolijk begroet door Maurice "Elf" en Guus Peterse die met een vingertje omhoog aangeven dat de vogel zingt. Dat is -tegen mijn gewoonte om pas tevreden te zijn met een foto- voor vandaag een mooi moment! De soort mag namelijk ook op geluid worden herkend en aan de lijst worden toegevoegd. Nieuwe soort dus!

Samen met nog een stuk of twintig vogelaars, waaronder nestors  Frank van Duivenvoorde en Luuk Punt, blijf ik nog een uurtje tegen beter weten in in het riet turen. En: Niks! Ik pak mijn spullen in en rijd naar de Waverhoek. Daar tref ik ook bekenden (als de Familie Van Der Meer en de Familie Balm) die net als ik de Steltkluut op de regio-jaarlijst mogen bijschrijven. In het gebied loopt een fraaie jongedame rond, ook alweer zo'n gast die de zomer aankondigt. De laatste jaren treffen we deze soort vaker in ons gebied, maar het blijven toch behoorlijk zeldzame vogels! En ze zijn prachtig elegant. Fijn om de soort weer op de plaat te zetten!






Het beestje kijkt vaak naar de lucht, tussen het foerageren door. Ook wij speuren dan de lucht af maar zien niks bijzonders: een rover, of een aanstaande partner op komst? We gaan het in de gaten houden...


3 opmerkingen:

Maria zei

Hoi Paul, die Zwartkoprietzanger...is eigenlijk een hoorneming en geen waarneming. Ik vind het wat voor spek-en-bonen.... Maar...hij telt! Ik heb de foto's gezien en het is wel een juweeltje. wie weet krijg je hem volgende maand ineens in de Groene Jonker, zou wat moois zijn! De Steltkluut is wel heel mooi geplaat! Wat zat ze vooraan lekker dichtbij de kant en wat is ze toch geweldig mooi!
Ik moet er nog heen. Ze blijft vast!
groetjes,
Maria

Roos zei

Hallo Paul, gefeliciteerd met de waarneming. De steltkluut is prachtig. En de foto's zijn erg fraai.
Groeten,
Roos

Oscar Balm zei

Vanmiddag is er een tweede steltkluut bijgekomen, dus mogelijk keek ze daar naar uit :)