Overzichten vogels en foto's

maandag 11 april 2016

Verjaardag

Het is vaker gebeurd dat ik op de verjaardag van mijn dochter (en van Gert Vonk, 58 alweer....) even op pad moest om een nieuwe soort te scoren. Zo ook vandaag. De op Texel gevonden Forsters Stern is voor het eerst in mijn vogelaarsleven in Nederland. Ik zeg mijn werk maar af, en ga; die 400 soorten vallen nu eenmaal niet in de schoot. Je moet er wat voor doen.

De hele weg naar de boot geen nieuws. De vogel is niet in beeld. Op de boot tref ik Ad van den Berge en Daniel Benders die net als ik het avontuur zijn aangegaan. Als ik vlak voordat we de boot afrijden nog even de site check, blijkt de vogel net weer teruggekeerd te zijn. Ik volg Ad die pittig het eiland over stuurt, en schuif aan bij een groepje vogelaars die de stern aanwijzen. Check!




Het beestje zit tussen een massa Grote Sterns die druk baddert, baltst en schreeuwt. De Amerikaan trekt zich er niet zoveel van aan, en poetst af en toe even mee. Ik maak rustig plaatjes van de vogel die op een kleine honderd meter van mij af zit.



Het is nu al prachtig op Texel. Hier in Utopia verblijven veel meeuwen en sterns, en heel veel Scholeksters. Een enkele Lepelaar en wat steltlopers maken het nu al een belevenis. En dan moeten de grote aantallen nog komen.






Ik klets nog even bij met mede-Costa-ganger Andre Sikkema en in het begin van de middag neem ik weer de boot naar het vasteland. Natuurlijk schiet ik nog wat beelden van de meevliegende meeuwen, dat is toch traditie.


4 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi dat 'ie gelukt is, gefeliciteerd!

Anoniem zei

Mooi dat ' ie gelukt is, gefeliciteerd!

Maria zei

Gefeliciteerd!
groetjes,
Maria

Roos zei

Een felicitatie waard. Een mooi exemplaar.
Groeten,
Roos