Overzichten vogels en foto's

woensdag 5 augustus 2015

Kolibrie

Gelukkig komen er wat klachten; ik schrijf te weinig.... Er was gewoon niet heel veel te melden de laatste tijd. Al zat ik niet stil. Maar om nou steeds maar te bloggen dat de Kuifkoekoek een dip werd, of die-en-die soort toch niet op de foto wilde..... Al waren er ondertussen best leuke momenten.

Zoals een Torenvalk die een zandbad neemt terwijl wij de Kuifkoekoek dippen
En Casarca's op de regiojaarlijst
Of de Kolibrievlinder waar ik al jaren naar zoek, en die gewoon door mijn wijk vliegt.
Ondertussen zitten er best leuke soorten in Nederland, maar die zijn niet nieuw en ik heb veel andere dingen te doen. Maar nu is het vakantie! Kort, maar het weer is goed en dus ga ik er op uit. Weer naar Limburg en door een fout in de navigatie gaat de omweg naar de Grijze Wouw (jammer, want die is zo mooi. Gelukkig heb ik die al op mijn lijst) niet door.

Dus in één keer door naar het puntje van Limburg, aan de zuidkant van de Sint Pietersberg. Op zoek naar het Klaverblauwtje en de Zuidelijke Oeverlibel; nieuwe soorten voor Gert Vonk -hij is er natuurlijk bij- en mij. In een prachtige omgeving met uitzicht op Belgie. In gezelschap van het Boswitje, het Kaasjeskruiddikkopje, Koninginnepages en Kanaaljuffers. Toch ook behoorlijk zeldzaam. Heerlijk aan de slag met de macro als het kan, en met de telelens als het moet. En met de herinnering aan de vorige keer dat we hier waren, toen ook al zo leuk.

Een kweekbloem bij de heemtuin
De Franse Veldwesp (denk ik)
Het Klaverblauwtje op de bloem waar de naam vandaan komt
Met een beetje geluk gevonden: de Zuidelijke Oeverlibel, een dame.
De grot waar we eerder al eens waren.
Een vogel! De Geelgors. 
De zeldzame Boswitjes weer terug in Nederland
We zijn na een paar uur weer terug bij de auto, en daar vliegt plots een Kolibrievlinder. Inderdaad, de tweede deze week en de tweede van mijn leven. En nu heb ik net wat meer tijd om foto's te maken, wat door de bewegelijkheid van de nachtvlinder niet makkelijk blijkt. Maar, beter dan die hierboven. En omdat dit zo'n mooi bijzonder beestje is, plaats ik de hele serie......








We maken onderweg naar huis nog even een stop bij Vught waar de Tengere Grasjuffer op onze lijsten wordt bijgeschreven. Het is ondertussen 28 graden. Lekker begin van de zomervakantie!



2 opmerkingen:

Marianne De Vogelkijker zei

En mooie Kolibrievlinderfoto's!

Groetjes,
Marianne

Maria zei

Zo, geen klachten iig van mijn kant. In een blog van 2 eerdere blogs ook nog kunnen genieten ;-)))
Fijne blog Nog nooit een zandbadderende torenvalk gezien en je Kolibrivlinder is GAAF!
De zuidelijke oeverlibel, boswitje, klaverblauwtje.en de tengere..oef mooie soorten hoor! (Ik heb alleen de tengere:-(
Jammer dat er ook een dipje bij zat las ik....ergens
Groetjes,
Maria