Overzichten vogels en foto's

vrijdag 20 maart 2015

Van rechts naar rechts

Wat een tegenvaller: alle weermensen hadden gezegd dat in Midden-Nederland de gedeeltelijke zonsverduistering goed te zien zou zijn, maar als ik opsta is het zwaar bewolkt. Ik ga dus maar aan het werk, maar wel met uitzicht op het zuiden....

Het eerste beeld: gaat het toch nog lukken?
Het is dan ook onverwacht als ik in mijn ooghoek plots de zon even zie. Nou ja, een stukje dan. Het is even voor tienen en de verduistering is al even begonnen. Ik pak mijn camera en kan zonder filters de zon door de wolken fotograferen.


Langzaam schuift de glimlach naar rechts

Het is een leuke confrontatie met de natuur: de zon gaat van links naar rechts, de wolken van linksonder naar rechtsboven, en de "smiley" van de zon van links naar rechts, oftewel gaat de schaduw van de maan van rechts naar links. Zodra ik iets van licht in de wolken zie, druk ik af. Totdat vlak na de maximale verduistering het wolkendek weer geheel sluit. Het enige dat opvalt is dat het best schemerig is.

Tot een perfecte smiley
Het laatste beeld in Woerden
Als ik een uurtje later de zon weer zie, wordt het weer gewoon licht.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Fraai Paul! Ik heb de verduistering helaas gemist, had het wel graag willen zien.
Groet,
Robert

Maria zei

Je hebt je best gedaan en ik heb je foto's met plezier bekeken. Wat een fenomeen! Maar helaas hebben we het fijne er van hier niet kunnen zien.
groetjes,
Maria