Overzichten vogels en foto's

woensdag 17 september 2014

Verstoppertje

Ik breng Cathy naar haar werk in Mijdrecht, en ga even door naar Waverhoek. Het is mooi weer en wie weet zit er nog iets leuks voor de jaarlijst. Ik haal mijn spullen uit de auto en jongleer daar wat mee om tegelijk mijn telefoon op te nemen. Gert Vonk: Kleine Spotvogel op de Maasvlakte.

Gelukkig ben ik vrij vandaag, gooi de telescoop weer in de kofferbak en pik Gert op in Rotterdam. Op naar het Luzerneveld waar we twee dagen geleden nog "bosjes hebben geklopt" om juist dit soort vogeltjes te vinden.

Tuinfluiter
We sluiten aan bij een stuk of tien vogelaars die geduldig voor een struik zitten, de optiek in de aanslag. Geen grote struik, maar wel redelijk dicht met een greppel eronder. In die paar kubieke meter bewegen 3 Roodborsten, 2 Braamsluipers, minstens 1 Tuinfluiter en een Zwartkop scharrelend heen en weer. En een Kleine Spotvogel, maar het is onder de takken veel onduidelijk of het nou de ene of de andere vogel is. Maar het is mooi weer, en het gras is verkoelend nat aan het achterwerk. Er breekt even paniek uit als een Sperwer de struik induikt die het duidelijk op de Kleine heeft voorzien. Gelukkig slaat de rover mis, zodat we onze zoektocht kunnen voortzetten.

Na ruim een uur wachten met af en toe het idee de vogel gezien te hebben, vliegt de Kleine Spotvogel een andere struik in, en wij vogelaars -waaronder nu ook Jeroen Bes, een vriend!- hobbelen daar achteraan. Het beestje komt zelden vrij in beeld maar uiteindelijk heb ik een paar acceptabele plaatjes van deze voor mij nieuwe soort.

Verstoppertje





Ondertussen vliegt het vogeltje wat om ons heen en laat zich steeds beter zien. Gert moet weer aan het werk dus vertrekken we, tevreden met weer een oostelijke (Rusland-India) soort op de lijst.

3 opmerkingen:

Jeroen Bes zei

Ha die 'vriend' Paul,
Gezellig stukkie weer om te lezen, maar om je te ontmoeten was veel gezelliger.
Tot later
Groeten Jeroen.

Maria zei

Leuk vogeltje! Heel behoorlijk op de foto, mag ik wel zeggen!
Je klimt aardig op de TOP-lijst ;-)
groetjes,
Maria
p.s. bedankt voor je commentaar op mijn blog . Marianne W. wilde nog wel meer foto's zien ;-)

Anoniem zei

Zie dat je de vogel toch goed geplaat hebt. Ondanks dat het behoorlijk moeilijk was. Mijn complimenten
ps vond het wel erg spectaculair die Sperwer scheelde weinig.
Groetjes August van Rijn