Overzichten vogels en foto's

donderdag 7 augustus 2014

Vlekken

Het einde van het vlinder- en libellenseizoen zit er aan te komen, zo veel is wel duidelijk. Ik grijp dus de kans om na mijn werk in Eindhoven nog even een nieuwe soort te zien; de Geelvlekheidelibel. Op naar het Dommeldal, een kwartiertje rijden van mijn laatste vergadering.


De plek is niet eenvoudig te bereiken, en ik parkeer mijn auto geheel illegaal ergens in een weiland. Daarna volg ik de rivier de Dommel waarbij ik door een maisveld moet om uiteindelijk het drassige plekje te vinden waar de libel moet zitten.


Niet dat ik ze direct kan vinden, met natte voeten ondertussen. Maar dat geeft niet. Het wemelt echt van de Weidebeekjuffers, geweldige beestjes. Ook tref ik een jagende Beekoeverlibel, maar die komt niet op de plaat. Honderden, zo niet duizenden juffers vliegen om mij heen. Vooral de grappige Blauwe Breedscheenjuffer die paarsgewijs op de waterplanten zitten, de mannen rechtopstaand geklemd aan de dames.






Dan zie ik uiteindelijk een rode heidelibel vliegen, en als hij gaat zitten zie ik de gele vlekken bij de aanzet van de vleugels! Misschien een fantasieloze naam, maar wel heel passend. Ik kruip naar de libel toe en schiet mijn plaatjes. Mijn broek kan de was in…..



Steeds dichterbij…...

Het eten red ik niet, maar wat geeft het. Misschien wel de laatste dag met mooi weer waarop de libellen vliegen. Op naar de vogels van het najaar!

1 opmerking:

Maria zei

Je hebt hem!!! Mooi beestje hoor!
Maar zeg nou niet dat het ten einde loopt, ik wil nog zo graag een paar soorten ;-(
groetjes en fijn weekend
Maria