Overzichten vogels en foto's

zondag 15 december 2013

Siberisch

Na de rust van gisteren loopt vandaag weer eens hectisch: Gert Vonk belt mij terwijl ik nog aan mijn eerste koffie zit. Op Waarneming worden de Siberische Taling (nieuw voor ons allebei) en de Bonapartes Strandloper (nieuw voor Gert) gemeld. Op pad dus….

Eerst even naar Arnhem voor de Taling waarbij het altijd spannend is of het wel een wild exemplaar is. Deze eenden worden veel gehouden door siervogelkwekers. Maartje en Pieter Doorn en Toy Jansen zijn er ook weer en ook zij hebben we vertrouwen in. Het beest zit ver weg en is schuw. Zover we kunnen zien zitten er geen ringen aan. Dus tellen we hem voorlopig. Fotografisch is het een drama: het plaatje is gemaakt door de telescoop en zelfs dan lukt het niet om de eend goed te platen. Ach….


Dan door naar Dronten. Daar zit de Amerikaanse gast die ik een poos geleden al eens in Friesland redelijk goed kon vastleggen. Nu niet. Ook deze vogel zit ver weg, maar wel in een prachtige groep Bonte Strandlopers, Kieviten en Goudplevieren die regelmatig opvliegen doordat er een vliegtuigje overvliegt. Specifiek is het dus niet op de foto te krijgen, maar het geheel is in dit geval ook de moeite waard. Zeker ook omdat hier in het Vossemeer een mooie groep Grote Zaagbekken en een paar Kleine Zwanen rondzwemmen. Een heerlijk uurtje turen!









Een korte zoektocht naar de Zeearend loopt op niks uit, en de door de familie Van Der Meer aangedragen Grote Zee-eend bij Almere laten we door het steeds meer betrekkende wolkendek maar even zitten. Op naar de rijsttafel!

2 opmerkingen:

Marianne De Vogelkijker zei

Ik citeer jou toen het nog maar net 2013 was: 'dit jaar houden we rustig wat twitchen betreft'. En dat is toch goed gelukt tijdens de eerste 4 maanden van het jaar :-).

Groetjes en fijne feestdagen (met vrouw en kinderen!),
Marianne

Maria zei

Ik kan me wel aansluiten bij de opmerking van Marianne, dat ging ook door mijn hoofd de laatste tijd :-)
Maar....het is een leuke wandeling in goed gezelschap en lekkere speurtocht met mooie score!
Gelukkig is er ook genoeg te genieten van de "gewonere "soorten zoals de Grote zaagbekmannen en Kleine zwanen!
Lekker dagje. Met een reservecamera?? Je andere ligt toch op apegapen in Duitsland??
groetjes,
Maria