Overzichten vogels en foto's

zondag 4 juni 2017

Sjaak van Maastricht

Wat een heerlijke dag! Natuurlijk sla ik de uitnodiging van Marianne en Maria niet af, en rijd vanmorgen de lange weg naar Zuid Limburg. Maar liefst drie doelsoorten op de lijst: Het Dwergblauwtje, de Veldparelmoervlinder en het Scheefbloemwitje. Voor ons alle drie nieuwe soorten voor Nederland. En daarnaast nog wat te sprokkelen voor ieder afzonderlijk. Zoals het Boswitje en de Iepenpage voor Maria en de Plasrombout voor mij.

Maar er komt natuurlijk van alles voorbij, al regent het even en waait het stevig wat voor vlinderen niet goed is, en voor macrofoto's een handicap is. En het is een dag met alleen de macrolens op de camera. Heerlijk als de zomer er weer is en die lens uit de tas komt. Het betekent ook op je buik door het struweel om heel rustig en geconcentreerd een beest tot op een paar centimeter te benaderen om dat gedetailleerde plaatje te maken. Ik weet weer hoe dat er uit ziet, want ik zie Marianne regelmatig door het stof gaan vandaag.

We rijden op coordinaten de soorten langs, maken daarom korte wandelingen in prachtige gebieden, met hier en daar een leuke verrassing. Zoals berggeiten en Rob Martens bij de Dwergblauwtjes, en de Veldparelmoervlinder wordt ons aangewezen door een gezellige Limburger met de fantastische naam Sjaak van Maastricht! De route naar de Iepenpage die Sjaak ons geeft levert geen resultaat: op de plek breekt net een buitje los en dan zijn de vlinders plots verdwenen. Een klein dipje dus.... In de Heemtuin van Maastricht worden we getrakteerd op een koor tijdens de voor ons onbekende open dag. Omdat ik toch een blog moet vullen, maak ik plaatjes van het feest en de bloemenpracht.

De drie doelsoorten worden vlot gevonden, wat ons bijna doet vergeten dat het om heel zeldzame vlinders gaat. Echt van die soorten die we mogelijk nooit meer zullen zien. Dat, de wandelingen en het gezelschap van vandaag maken het een heerlijk dagje Limburg. Omdat het om zeldzame soorten gaat en om kwetsbare plekken, kan ik niet precies vertellen waar we zijn geweest. De Pietersberg beklimmen met deze temperatuur was goed te doen: Dat het Boswitje alleen daar voorkomt, is nagenoeg bekend....








Uit Maastricht? Nee, Van Maastricht!









Boswitje

3 opmerkingen:

Maria zei

Hoi Paul,
Heel mooi en snel gemaakt! Het was geheel wederzijds, bedankt voor je gezelschap en dat je het hele stuk ff hebt gereden en als toetje op het nippertje voor mij het boswitje vond ;-)♥. Ik vond het een topdag! En wat had je een mooie gave veldparelmoervlinder!!! Mooie foto's allemaal en het geeft een heerlijke indruk van de dag. Ik geniet weer na!
groetjes,
Maria

Marianne De Vogelkijker zei

Hoi Paul, ik ben het helemaal eens met Maria maar wil er nog aan toevoegen dat het fijn is dat je zo galant en behulpzaam bent als het om hekjes en overstapjes gaat. Daar hebben we G... dus niet per se voor nodig ;-).
Wat is je Veldparelmoervlinder mooi gaaf, idd veel mooier dan degene die ik vond. Je foto van de geit vind ik erg leuk.
Voor herhaling vatbaar zo'n dag die natuurlijk ook op een andere plek mag zijn zoals de Weerribben!
Groetjes,
Marianne

Frans van Antwerpen zei

Geweldige foto's Paul, en dan nieuwe soorten vlinders vinden is altijd een feestje.
De veldparelmoervlinder bijt wel de spits af. Alhoewel je andere foto's er ook mogen zijn. Mooi blog.
Hartelijke groet
Frans