Overzichten vogels en foto's

zondag 2 oktober 2011

Texel dag 3


Een bijzondere dag. Samen met Gert Vonk en de familie Braat begonnen aan zee om de trek te zien. Een enorme groep Grote Sterns als aftrap, en daarna een stel Zeekoeten dobberend op zee. Verder een pijlsnelle Roodkeelduiker die naar het noorden vliegt; in de war, denk ik.
Terwijl we daar bezig zijn, "piept" de Daurische Klauwier in polder de Nederlanden, vlak onder de duinen. Met een man of zestig wachten tot het beest de kop opsteekt loont: een prachtige vogel en de eerste nieuwe soort van de dag.




Een stelletje Zwartkoppen komt in de buurt poseren, dus hup.

Vervolgens koffie aan zee, het weer is nog steeds prachtig. Een stel Zeehonden en een Kleine Jager vermaken ons. De Jager is de tweede nieuwe soort van de dag. Na de koffie duiken Gert en ik de duinen in om eindelijk één van de vele Bladkoningen te vinden, maar dat lukt niet. Wel fraaie paddestoelen en een Beflijster. En een jagende Torenvalk die in deze natuur bij dit verstrooide licht sfeervol op de plaat komt.




Door de Duindoorn en Braam loopt het bloed over mijn schenen, goed idee om de korte broek aan te doen! Maar het mag de pret niet drukken.... Omdat Gert gisteren de Sperwergrasmus heeft gemist stappen we een paar kilometer door om dat beest nog eens op te zoeken. Ook goed voor mij, want in de flits van gisteren zat een foto er niet in. Nu wel! En ik vergeet de meer gewone soorten niet.




Aan het eind van de dag waken we nog even bij de Westerslag. Opnieuw Grote Sterns, een Zeekoet, heel veel Zilvermeeuwen, jagende Visdieven en een grote groep Eider-eenden. Voor het eerst dit weekeinde hebben we het koud in de wind en de verslappende zon.

Even aankijken wat het morgen nog wordt. Om acht uur 's avonds is de vogelwerkgroep in de Brediusschuur in Woerden. Dan moet ik dus weer thuis zijn want ik heb de eer daar mijn foto's te presenteren. Ook die van dit weekeinde.... Iedereen is welkom!



1 opmerking:

Maria zei

Hallo Paul,
Geweldig mooie rapportage van Texel. Mooie Eider en ja, helaas voor de bladkoning moest je bij Hans Russer in de achtertuin zijn ;-)
Helaas vanavond pas tijd gevonden om je blog te bekijken, dus ook je bijeenkomst in Woerden gemist. Tot ziens.
Maria.