Overzichten vogels en foto's

zondag 16 oktober 2011

Als de berg....

Die zeesoorten willen maar niet, en als Gert Vonk mij belt met de vraag of ik wil invallen voor een tocht vanaf Stellendam is een korte blik op het weer voldoende om te gaan. Niet dat ik denk dat er heel veel te zien zal zijn met dit rustige mooie weer, maar een dagje varen laat je met dit weer niet lopen.

Dus ga ik op zondagmorgen om half zes mijn bed uit, meld me in Reeuwijk en ben erg blij met het uurtje achterin de auto naar Stellendam. Daar wacht de "Sirius" op ons. Na een korte instructie varen we bij het krieken van de dag de haven uit, het ruime sop in/op. De temperatuur op dat moment is 2 graden....

Ik tref naast Gert ook John van Gestel en Rob Martens, met wie we de dag gezellig optrekken, soms gecoacht door Bas de Bruijn en Ad van den Berge. Erg fijn, al is het relatief rustig op zee, qua vogels en golven.

Het begint met een Parelduiker, een grote groep Grote Zilverreigers en een eerste Jager, de Grote. Dan een paar Jan-van-genten, Kleine Jagers, Dwergmeeuwen en Drieteenmeeuwen. De eerste Zeekoet meldt zich, gevolgd door een stel Alken. Uiteindelijk ook nog de Middelste Jager, Roodkeelduikers en als mogelijk hoogtepunt, een Ross' Meeuw. In dit rijtje toch drie nieuwe soorten voor mij, al missen we alle Pijl-Stormvogels.


Het valt helemaal niet mee om te staan op een schip, en een statief is door het schudden van de motor geen goed plan. Dus uit de hand fotograferen, en dat op wankele benen. Maar toch, een paar plaatjes.







25 Bruinvissen komen voorbij 




John, Rob en Gert
De Bruinvissen zijn leuke extraatjes, de Jagers zijn vreselijk lastig goed vast te leggen terwijl ze op topsnelheid de meeuwen beroven. En landen doen ze steeds wat te ver weg.
Uiteindelijk keren we om een uur of vier met gebronsde en moeie gezichtjes in de haven terug. Wat vroeg, dus nog even naar de Brouwersdam om de daar gemelde Strandleeuwerikken op te zoeken.
Bij aankomst verspreiden we de groep en ik heb het plezier om met John en Rob de Leeuwerikken te vinden. Nu wil ik John wel eens plagen, maar nu is hij degene met de scherpste ogen.

Het is een genot om op je knieƫn achter deze prachtige vogeltjes aan te kruipen! Wat zijn ze mooi, en ook nog redelijk benaderbaar. Voor het eerst maak ik plaatjes van deze soort, en dat gaat bij nieuwe fotosoorten wel eens veel slechter!







Ik ben kapot (zie foto hieronder, gemaakt door John)! Maar ook heel tevreden! Een geweldige mooie en gezellige dag. Ik mag 6 november nog een keer, vanuit Den Helder. Hopelijk dan wat meer nieuwe soorten, en even leuk gezelschap.
Titel volgens John: "Paul van de Werken spot vogels...."

2 opmerkingen:

Fred Klootwijk zei

Hoi Paul,

Jij was kapot...nou ik ook na 3 volle dagen op de Puinhoop. Ging om 20.30 uur naar bed. Werd ik net rond 2 uur in de nacht wakker en dacht aan jullie bootreis van Stellendam en je leuke telefoontje. Het zou toch niet waar zijn dat hij na zo'n dag ook nog een blog schrijft en foto's plaatst..dus kijken op de computer...en ja hoor.
Nou wat een topverhaaltje...en ja zeker prachtige foto's ik heb er echt van genoten. Die leeuwerikken ...viezerikken die zulke foto's maken. Ik begrijp niet hoe je dit na zo'n lange vermoeiende dag voor elkaar gekregen hebt en dan alles plaatsen volgens mij heb je gewoon een secretaresse die alles voor je uitwerkt..haha of een lieve dochter die pappa helpt...
Paul ik ga weer slapen....ook nog bedankt voor de reactie op de tjiftjaf..ik blijf oefenen....want ooit....

Fred

Marianne zei

Gaaf zeg die strandleeuwerikken! Voor mij nog een wenssoort. Mooi gedaan,

Groet,
Marianne