Overzichten vogels en foto's

zaterdag 29 oktober 2011

KBV

Lome zaterdag, matig weer, maar ook weer zo dat ik toch even naar buiten wil. Peter van der Meer is al in IJmuiden waar een Bruine Boszanger zich permanent verstopt. "Niks voor de foto" volgens Peter, maar ik bel Gert Vonk die ook wat met de ziel onder de arm zit en we gaan. Ik pik Gert op in Reeuwijk en we rijden naar de jachthaven van IJmuiden.

In een cirkel staan een stuk of tien bekende vogelaars rond een paar struiken waar de Boszanger in zou moeten zitten. Een grappig gezicht, want de afstand tot het middelpunt is hooguit vijf meter.... Ik zou ook diep weggedoken blijven bij die belangstelling.

Plots vliegt het bruinige vogeltje op, vliegt tegen een glazen windscherm, maar vliegt gelukkig door naar de kade van de haven waar ik snel een plaatje maak voordat het Kleine Bruine Vogeltje zich weer verstopt.


Nieuwe soort met foto! Zo hoort het! En het is een zeldzaam plaatje, want er zijn heel weinig foto's van deze vogel in het wild. Zelfs op deze afstand (en van deze matige kwaliteit) is het best leuk.
We gaan dus tevreden naar de pier om daar nog even rond te kijken. Steenlopers, Paarse Strandlopers en wat Oeverpiepers. Een vluchtje Sneeuwgorzen herkennen we niet meteen, maar er is door de Bruine Boszanger veel hulp in de buurt. Tussen de vele meeuwen lopen Drieteenstrandlopers druk heen en weer. Een Kuifaalscholver zit rustig op de de blokken, en dat biedt de kans om eens goede foto's te maken van deze zeldzaamheid. Fijn meegenomen!








In het water weer veel Roodkeelduikers en Zeekoeten (we studeren even op de techniek: deze vogel duikt niet, maar zwemt naar beneden. Heel leuk om eens te volgen), en daartussen vist een Zeehond een flinke platvis. Ondertussen jagen een stel Kleine Jagers de Storm-, Drieteen- en Kokmeeuwen de stuipen op het lijf.








Een stel Jan-van-genten meldt zich aan de horizon. Als we achter een boot dan ook nog de Vorkstaartmeeuw en een paar Dwergmeeuwen zien, is de dag wel meer dan geslaagd. Wat een lekkere lome zaterdagmiddag!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

He Paul,

Ben jij heel de week daar op die pier gebleven??
Zondag na de Blauwstaart ging je even nog naar de Pier zei je maar.........!!!
Geintje .....
Ik heb geprobeerd te reageren op je webblog maar dit lukt niet op de een of andere wijze, dus dan maar zo.
Was gezellig afgelopen Zondag
CU wel weer ergens in het veld..

Groeten Jeroen.

PW Fotografie zei

Ik heb nu ook een kartonnen doos in IJmuiden......

Vorige week de Vorkstaart gemist, en dan die Bruine Boszanger erbij....toch maar even gaan. Ik vond Zeeland te ver. Als een van de weinigen die zanger op de foto gekregen, dus mijn dag was goed!

Dat reageren lijkt vaker niet te lukken, ook niet als je anoniem reageert. Maar toch erg leuk om van je te horen! Ik zet je reactie er wel even op.

Tot snel, ergens.

Vriendelijke groet!