Overzichten vogels en foto's

zaterdag 23 oktober 2010

Pest-vogel-weer

Telefoon: Peter van der Meer....het wordt zo droog en er zitten Pestvogels in Leiden. Ik ga mee! Vanmorgen had ik met enige moeite een paar Vinken en een Zanglijster gefotografeerd en het leek een sombere dag te worden. Maar dit verandert alles.
Op de heenreis bespreken we vooral de avonturen van Robert op de Waddeneilanden. Mijn lijst zou 10% langer zijn na zo'n trip.... Maar niet gezeurd, ik gun het hem van harte. In Leiden blijken de voorspellingen van Peter half goed: we vinden al snel 11 Pestvogels, maar het weer is vreselijk. Terwijl we de vogels najagen word ik door een vriendelijke bewoonster uitgenodigd om in haar tuin dichter bij de vogels te komen. De hele buurt blijkt zeer gastvrij voor de vogelaars die er op zoek zijn. We vinden vogelaars bij de buren op zolder en brandgangen worden opgeruimd om ons ongehinderd de waarnemingen te laten doen. Ik ben trots dat ik in die lieve stad ben geboren!
Maar goed, het gaat om de Pestvogels die er in dit weer een beetje mat uitzien. Gelukkig doet een fotobewerking wonderen zodat de prachtige kleuren van deze gasten toch redelijk goed uitkomen.
 
 
 


We zijn lekker nat en vreselijk koud, en gaan dus weer na deze succesvolle en gezellige ontmoeting met de vogels en de buurt. Onderweg naar Woerden pakken we nog vijf Torenvalken, talloze Kievitten en Smienten en een Grote Zilverreiger mee.
We moeten Peter even over de streep trekken, maar in Woerden rijden we toch even naar de Natuurplas om even te kijken of de Roodhalsfuut, die daar eerder is gemeld, nog aanwezig is. Nou kun je je blind zoeken naar zo'n beest, maar bij toeval, geluk of door talent (grapje..... onderweg hebben we vogelgeluiden zitten oefenen en ik wist er wel drie van de dertig....) heb ik de fuut in pakweg tien seconden in de telescoop. Een geweldige waarneming: een nieuwe soort voor Woerden voor ons alle vier.
De vogel zit ergens tussen zijn zomer- en winterkleed en ziet er dus niet heel fraai uit, maar er is nog rood op de hals zichtbaar waardoor je nog een beetje idee krijgt van de pracht van het zomerkleed.
 

Heel anders dan in Leiden worden we hier in Woerden bijna weggestuurd door de buurtbewoners. (Het is op ongeveer de plek waar een tijdje geleden ook al de politie op me werd afgestuurd.) We laten ons natuurlijk niet wegsturen, maar het daglicht is bijna op: we gaan. Thuis doen koffie en een warme maaltijd me langzaam opwarmen..... Wat een weer, maar wat een leuke middag!

Geen opmerkingen: