Overzichten vogels en foto's

dinsdag 19 oktober 2010

Goudkoorts

Het was een buiïge dag, maar de hond moet toch naar buiten: even naar het park Molenvliet waar ik al tijden niet ben geweest. Het is er lekker rustig want om de paar minuten valt de regen met bakken uit de hemel.
In een struik tref ik een paar Kleine Koolwitjes. Het lijkt me zwaar met die fragiele vleugels. In de bosjes roepen Koolmezen en Pimpelmezen naar elkaar, en een stel Winterkoningen maken een drukte zoals ze dat altijd doen. Het probleem is alleen om ze te vinden....
Tijdens de achtervolging stuit ik op een vreemd roepje. Geen idee wat het is, het lijkt een beetje op de Staartmees, maar dan minder "brabbelend". Met de paraplu boven mijn spullen (en boven de hond die tijdens de buien permanent tussen mijn voeten zit) tuur ik een hele poos naar de plek waar het geluid vandaan komt. Dan ontdek ik een klein vogeltje met een felgele streep op de kop: Goudhaan!  
Ik blijf geduldig wachten en ontwaar vier van die watervlugge kleine vogeltjes die permanent in beweging zijn. Het lukt na heel veel pogingen niet om de vogels op de kop te fotograferen. Ik moet het doen met buikplaatjes, en dan ook nog met tegenlicht omdat de beestjes in de bomen blijven. Maar het lukt om er één redelijk scherp te krijgen, wat op zich al een prestatie is bij dit licht.... 
Ondertussen regent het gestaag door en de lucht belooft weinig verbetering. Op een zonnige dag probeer ik het nog eens, want ze zijn echt te leuk!

Geen opmerkingen: