Overzichten vogels en foto's

zaterdag 3 september 2016

Zwartkopgors

Een belletje van Gert Vonk. Het was al een poosje stil op de lijn, dus ik neem snel op. En dat is goed. Gert heeft een aansluiting op het meldsysteem van Dutch Birding, en daarop wordt een Zwartkopgors gemeld, bij Ridderkerk.

De auto in, Gert oppikken en gaan. Het zou soort 401 op mijn Nederlandse lijst kunnen zijn... Niet nieuw voor mij, omdat ik de soort in Turkije en Griekenland al meermalen heb gezien. In volwassen kleed prachtig, maar de vogel in Spijkernisse is een jong beest, een beetje kleurlozer dan de vakantievogels.


Als we aankomen bij de Crezéepolder staat al een rijtje telescopen klaar. Leuk om weer een grote vertegenwoordiging van vogelend Nederland te treffen. De vogel blijkt best lastig: inderdaad een saai bruin beestje dat vooral in de rietkragen verscholen zit, op flinke afstand. Een paar keer vliegt de vogel op, en een enkele keer zit de Zwartkopgors even bovenin een stengel. Niks te klagen dus! Een nieuwe soort èn een foto! Al zijn de meeste foto's echt bagger, ze kunnen helpen bij de determinatie.....

Zoek de vogel




Gelukkig zijn er betere fotografen en grotere lenzen die de vogel ook vastleggen: nu even afwachten of de "commissie bijzonderheden" de vogel goedkeurt.


3 opmerkingen:

Maria zei

Hoi Paul, Ik weet niet wie de ontdekker was, maar het is wel heel knap als je zo een vogel als zwartkop herkent! Hij/zij lijkt op de moeder, dat wel. En ik zie een gorzensnaveltje! Dus echt geen baggerfoto's, al wil je ze liever op 5 meter hebben.
Echt een leuke soort voor NL en voor jouw de magische grens van 400 overschreden ;) op naar de TOP.
groetjes,
Maria

Roos zei

Een mooie waarneming Paul
Groeten,
Roos

Marianne De Vogelkijker zei

Heel verhaal getypt, internet eruit. Weet niet of je het gekregen hebt. Maar leuk dat je weer een 'tick' hebt voor je lijst. Ik wacht wel op een adult man, ooit.

Groetjes,
Marianne