Overzichten vogels en foto's

zondag 12 april 2015

Keuzes maken

Vandaag is de dag na de verjaardag van mijn oudste dochter (21 jaar alweer), en de dag nadat Gert Vonk veel ouder dan dat is geworden. Terwijl Gert al wel stoer vroeg op de telpost staat, kom ik wat later uit mijn bed.
Ik had gisteravond nog net de melding gezien van een bijzondere Canadese meeuw, die nog niet in mijn boek staat dus heel bijzonder is, maar eerst ga ik met mijn jongste naar de reptielenbeurs in Houten. Beloofd is beloofd. Op ons gemak lopen wij de beurs door..... Een tweede beurs, een gifkikkerbeurs, laat ik maar schieten; daar vindt mijn dochter toch niks aan....

Gert is ondertussen weer thuis als ik hem meld dat ik wat eerder klaar ben met mijn programma, dus tijd genoeg voor een ritje Egmond aan Zee. Samen met Anja Vonk pikt Gert mij op en rijden we naar Noord Holland waar een groepje vogelaars ons meldt dat de meeuw uit beeld is. Jullie kennen dat ondertussen wel. Ik maak dus maar plaatjes van de wel aanwezige meeuwen, duizenden! Dat wordt lastig!



Want meeuwen zijn lastig. Eén soort kent soms wel vijf verschillende jaarkleden, en de soorten lijken onderling ook behoorlijk op elkaar. We zoeken een soort Kleine Burgemeester, tweede kalenderjaar, en dan meer lijkend op een Kumliens Meeuw, met net weer wat andere tekening en vleugelpunten, met de naam Thayers Meeuw. Snap je dat we blij zijn dat er een paar vogelaars aanwezig zijn die het verschil zien? En die de meeuw tegen een duin terug vinden!
De Thayers Meeuw zit in een groepje meeuwen een kwartiertje rustig te poetsen en te slapen. Soms verstoord een stukje vliegend. Als je de meeuw zo kunt vergelijken, dan zie je het wel.

Die met die grote bek, dat is 'm







Zonder aanleiding vliegt de groep weg waarbij ons doel uit beeld raakt. We zijn klaar voor de koffie met appeltaart! De vierde nieuwe soort van dit jaar is binnen.

2 opmerkingen:

Maria zei

Ha Paul,
Wat een lastige zeg! Fantastisch dat jullie hem gezien hebben. En wat een mooie foto's heb je er van kunnen maken! bepaald geen bewijsplaatjes ;-) proficiat! En als we dan toch gaan feliciteren: gefeliciteerd met je vriend Gert en je mooie dochter!
groetjes,
Maria

Anoniem zei

Ja hoor. Op de eerste foto die je maakt staat een parend stelletje. Echt wat voor jou.
(Wel mooie foto's hoor.)