Overzichten vogels en foto's

dinsdag 21 april 2015

Het wordt gewoon....

Een rondje na het werk. Eerst even naar Waverhoek waar vijf Steltkluten zijn geland. Dat maakt dus zeven stuks binnen een week. Bijzonder genoeg om even platen te maken, al zitten deze wat verder weg dan die van Haastrecht. Steltkluten in onze regio.... het lijkt zo gewoon....


Doordat de waterstand lekker laag is, stikt het van de steltlopers. Zwarte Ruiters, tientallen Kemphanen, Bosruiters, Grutto's en de eerste Groenpootruiter van het jaar. In het riet is het een gezang van jewelste. Vooral Rietzangers en een stuk of vijf Blauwborsten waarvan één mannetje rustig doorzingt terwijl ik plaatjes maak. Terwijl ik daarmee bezig ben, vliegt plots een Kwarteldame uit het riet. Bijzonder, want je hoort ze wel, maar ziet ze nooit. Helaas duikt de vogel weer de begroeiing in voordat mijn focus op scherp staat. Heel jammer, want het is echt mijn eerste zichtwaarneming. Maar goed; we hebben de Blauwborst nog, dansend in de wind.




Ik rijd nog even naar de Groene Jonker om ook daar nog even het riet af te zoeken. Onderweg zie ik vier Futen die het met elkaar aan de stok hebben. Terwijl de dames de jongen op de rug nemen, vechten de mannen een wreed gevecht uit, dat eindigt met wat gedreig en een liefdevolle hereniging met de partners.




De Groene Jonker levert nog een zingende Nachtegaal en een Grasmus op. Heerlijk toch die lentedagen waarop iedere wandeling wel weer een nieuwe jaarsoort verschijnt.

1 opmerking:

Maria zei

Het wordt NIET gewoon...... Wel gewoon genieten! Wat een mooie platen laat je hier zien Die Blauwborst in de wind, geweldig en de futen ook een spektakel en foto 6 vind ik bijzonder mooi. Dat de Steltkluten er weer zijn, ja daar worden we weer heel vrolijk van.En wat heb je al veel soorten gezien. Morgen ga ik ook naar de Waverhoek!'
Groetjes,
Maria