Overzichten vogels en foto's

woensdag 30 april 2014

Koninginnedag

Het gaat maar door. Was vorige week eigenlijk wat saai, deze week is het hard werken. Nou ja…. ik heb weer een dag vrij, het is best lekker weer dus ik kan er weer op uit. Met een vol programma: Bij Utrecht zit een Ortolaan die ik nog niet goed op de foto heb, in Waverhoek zit een Steenloper en in de Groene Jonker huist een Reuzenstern. Die laatste twee worden aangereikt door Rick Schonewille die nu toch lekker op gang komt. En als uitdager voor de regio-jaarlijst moet ik hem complimenteren: hij is sportief genoeg om de meldingen van deze voor onze regio bijzondere soorten gewoon door te geven!

Eerst naar Utrecht waar ik een stuk of tien vogelaars vind die naarstig naar de Ortolaan speuren. Een stel Grasmussen verstoren het zoeken nogal, maar zijn wel mooi te zien. Het kost een uurtje maar dan komt het vogeltje tevoorschijn. Wat een leukerd! Maar wel lastig. Door het gras sluipend valt hij af en toe een Paardenbloem aan. Het lukt de vogel op de plaat te zetten, van enige afstand.






Grasmus

Blij met de waarneming rijd ik door naar Waverhoek. De steltlopers zitten ver achterin, maar het zijn wel veel verschillende; Kemphaan, Bosruiter, Groenpootruiter, Zwarte Ruiter, Tureluur, Grutto en een mooi groepje Kluten komen in beeld. Nog meer soorten eenden, waarbij de Winter- en de Zomertaling samen in een groepje huizen. Foto's maken heeft met de afstand niet heel veel zin.

Door naar de Groene Jonker, net aan de andere kant van de Kromme Mijdrecht. Hier vliegen opvallend veel Gierzwaluwen, wat wel klopt met de dag: deze vogels arriveren al jarenlang massaal op de oude Koninginnedag!
Rick heeft nauwkeurig aangegeven waar ik moet zijn om de Reuzenstern in beeld te krijgen, als de vogel is blijven zitten…..
Ik staar een poosje naar de plek, en kan pas na een kwartier (of zo) de vogel vinden. Al die tijd heeft de stern lekker zitten slapen en dan lijkt hij toch erg op een slapende Kokmeeuw. Pas als hij de enorme oranje snavel uit de veren haalt, valt hij op.




Terug wandelend geniet ik nog even van de baltsvluchtjes van de Rietzangers, die luid en brutaal in de rietstengels het hoogste "lied" zingen. Jammer dat het zonnetje weg is.

Vanavond lekker spelen met de Buurmannen, op die nieuwe drumkit. 30 April is nog steeds een feestdag!

2 opmerkingen:

Maria zei

Je had een mooie dag, ik sms-te het al naar je dat ik dat ook had ;-) Ik wordt nog een echte twitcher! (niet zo fanatiek als jij hoor!)
Je foto's van de Ortolaan zijn zo slecht nog niet! Apart kleurrijk beestje. De Reuzenstern haal je er idd gelijk uit. mooie soort! Je hebt je dag weer lekker besteed..
groetjes,
Marie

Oscar en Jolanda Balm zei

De Gierzwaluwen hebben zich goed aangepast aan de Troonswisseling. Afgelopen zaterdag hebben we ze al massaal over Tiengemeten zien komen. :)