Overzichten vogels en foto's

dinsdag 11 november 2014

Bont

Tijdens mijn vakantie met dochter Michelle in het noorden van Nederland zag ik voor het eerst en laatst een Bonte Tapuit. In die tijd was ik wat minder bedreven in het maken van foto's (denk ik) waardoor ik de kans op een foto verspeelde. Het was 16 oktober 2008, in het noorden van Texel.

Gisteravond kwam het bericht door dat op vogeldagboek.nl van Adri de Groot een Bonte Tapuit staat, onterecht door Adri beschreven als Woestijntapuit. Dat kan gebeuren, maar helaas wilde Adri tot vanmorgen niet aangeven waar die vogel precies zat. Gelukkig meldt Adri vanmorgen de vogel met plek op Waarneming met het verzoek voorzichtig met deze dwaler uit de regio AziĆ«/Midden Oosten om te gaan.





En dat gebeurt, in ieder geval totdat ik in de middag (ik laat het werk even wachten....) aansluit bij een rijtje vogelaars in de polder tussen Hazerswoude en Zoeterwoude, lekker dicht bij huis dus. De jonge Bonte Tapuit vliegt lekker attent rond een hoop slootafval, zich nauwelijks storend aan de vogelaars op een meter of twintig. Af en toe vangt de vogel een insect en hij lijkt de groep mensen nieuwsgierig in de gaten te houden, zeker niet bang. Hij landt een enkele keer op een paar meter voor de voeten van de frontlinie.



Ook nu is het weer gezellig: het is zo'n vogel die zelden in Nederland wordt gezien, en dus staat er een rijtje bekenden waarvoor het veelal een nieuwe soort is. Veel vogelaars hebben dus een inloper op mijn lijst.... Maar ach: In het zonnetje, een beetje babbelen, een mooi actief vogeltje: veel beter kan het niet zijn! Of toch, want het is dus een nieuwe fotosoort voor mij, en de plaatjes zijn best goed gelukt...




3 opmerkingen:

Maria zei

Gefeliciteerd met dit wereldvogeltje!
Foto 5 en 6 vind ik het mooist. Heerlijk als je nieuwe camera je biedt wat je wenst!
groetjes,
Maria

PW Fotografie zei

.....uit de mail.
Mooi plaatje.....

Om de paar weken laat ik tapuitjes vrij uit mijn priveverzameling...
Komen alle vogelaars gezellig naar Leiden en omgeving...
Jammer dat ik je net gemist heb ik was er tot 16.15 uur.
Daarna had ik een stagegesprek in Alphen.

Groet

Fred

PW Fotografie zei

Dank, al is alleen de laatste foto met nieuwe camera (met 100-400) gemaakt.