Overzichten vogels en foto's

zondag 23 februari 2014

Polderen

Door de melding van Rick Schonewille -de Barmsijzen zitten nog in het Gouwebos in Waddinxveen- stap ik bijtijds in de auto. Ik heb vorige week een Kleine Barmsijs gezien, maar er zijn ook Grote Barmsijzen en die miste ik. Daarnaast kreeg ik de beestjes met de rode petjes niet op de foto.
Het is koud maar wel lekker zonnig met wat sluierbewolking. Goed voor de foto's.

Ik ben nog maar net ter plekke als het groepje in beeld komt. Ze blijven wel wat hoog in de bomen, maar buigen gewillig de pet naar mij toe.





Na een kwartiertje knoppen vernielen en poetsen verdwijnt de groep weer uit mijn zicht. Wat een leuke vogeltjes zijn het toch! Een enorme groep Koperwieken levert een gezellig achtergrondgeluid, en laat zich gelukkig aardig fotograferen. 


Ik wandel nog een rondje in de hoop een Houtsnip te verrassen, maar dat is tevergeefs. Een stel overvliegende Buizerds, een Sperwer en een Slechtvalk zorgen voor onrust die alle zangers doen wegduiken.

Ik kies er voor om via Reeuwijk en Twaalfmorgen naar huis te rijden om nog wat eenden en ganzen te bekijken. Op de Surfplas van Reeuwijk dobberen duizenden Smienten, tientallen baltsende Brilduikers en Tafeleenden, en een enkele Dodaars. Twee mannen Krooneend zwemmen prachtig aan mij voorbij: nog een nieuwe soort voor mijn jaarlijst!





De balts is al in volle gang
Al met al een prachtig tafereel op de plas. Op naar Twaalfmorgen, tussen Reeuwijk en Driebruggen. In de zomer een prima plek voor steltjes, maar daarvoor is het nog te vroeg. Ik zie vooral Kieviten en ganzen; duizenden! De meeste schuw achterin, een enkele in de buurt voor de foto.
Een stel Damherten bij een boerderij en een zeer alerte Knobbelzwaan mogen vandaag ook op de plaat; ik ben goedgemutst zo in het zonnetje. Een Kievit vlak bij mijn huis in Woerden trekt in dit weer ook mijn aandacht. Wat zijn ze eigenlijk mooi, zo tegen de broedtijd.





2 opmerkingen:

Maria zei

Je hebt zo te zien heerlijk gepolderd en je vangst is prima!
groetjes,
Maria

Marianne De Vogelkijker zei

Heel mooi die Kievit, prachtig hè die kleuren?! Leuk dat je de BSjes met hun rode petjes hebt gevonden, gave beestjes zijn het inderdaad.
Ik mis wel een foto van de Rotgans uit Waverveen...... lalalalala

Groetjes,
Marianne