Overzichten vogels en foto's

zaterdag 2 november 2013

Goed-gemaakt

Om 10 uur vanmorgen zie ik de melding van de Provençaalse Grasmus, ontdekt in Zeeland bij Westkapelle. Twee uur sturen…. Ik besluit even af te wachten op een volgende melding. En ik heb beloofd de boodschappen te doen nu mijn lief werkt.

Oude foto van de Woestijntapuit
Rond 11 uur zit mijn taak erop, en contact met Rick Schonewille levert informatie op waaruit blijkt dat het een serieuze melding moet zijn. Daarbij zit er in die omgeving ook nog een Woestijntapuit en een Europese Kanarie: Ik stap dus in de auto.

Net zo oud: Europese Kanarie
Vlak voor ik aankom heb ik nog een keer contact met Rick: "Vijf minuten geleden nog in beeld, maar nu even niet…." Ik slijt een uur op een heuveltje, samen met een man of twintig turend in de Duindoorn. Maar het beestje komt niet tevoorschijn. Ik ben dus vijf minuten te laat….

Ondertussen is de melding van de Vale Gierzwaluw binnen gekomen, een mogelijk nóg zeldzamer dwaalgast, ook uit het zuiden van Europa. De Vale Gierzwaluw vliegt boven de sluizen van Neeltje Jans, een half uurtje rijden richting het noorden. Ik besluit maar te gaan en draag mijn wacht bij de Grasmus over aan John en Marie-José van Gestel die net aan komen lopen. Ze bellen als het beestje toch weer opduikt. De Woestijntapuit en die Kanarie had ik eerder al gezien, en in de haast vergeet ik ze eigenlijk.

Ook bij Neeltje is het een drukte van belang, bewijs dat het hier om een zeldzaamheid gaat. Rick is ondertussen daar, net als Pascal Wink, Joey Braat en nog een stuk of vijftig anderen. Iedereen volgt de Gierzwaluw die permanent rondvliegt, zoals Gierzwaluwen nou eenmaal doen. Door het grauwe weer is fotograferen een uitdaging, ook omdat de vogel vreselijk snel is en maar een enkel keertje tegen de wind in blijft hangen. Het lukt een paar aardige foto's te maken die wel eerst even door Lightroom moeten om toonbaar te worden. Dan zie je ook wel de kenmerken: Lichte keelvlek, lichte veerranden. Het is 'm! Een nieuwe soort gedipt, een andere nieuwe soort "in the pocket". Een goede ruil volgens kenners!








Rotganzen bij Neeltje
Kort contact met John om te vragen hoe het met de Grasmus is: nog steeds niks. John komt naar Neeltje, en ik besluit richting huis te gaan. Een korte stop op de Brouwersdam levert een paar Zeehonden, een Roodhalsfuut en een paar aardige foto's van meeuwen en steltjes op.

Gewoontjes aan de kust: Steenlopers


Grote Mantelmeeuw achter,  Kleine Mantelmeeuw voor

Ik twijfel nog even of ik terug moet naar Westkapelle, maar van de Provençaalse Grasmus is vandaag niets meer vernomen.  Een blik op het zuidwesten toont de regen die langzaam het land zal overtrekken. Gas dus, eten koken!


4 opmerkingen:

Maria zei

Heel knap zoals je deze pijlsnelle, eigenlijk niet fotografeerbare, vale gierzwaluw erop hebt staan!
De "gewone" bijvangst is zeer het bekijken waard.
Die vijf minuten doen denk wel ff pijn....dat wel.
groet,
Maria

Marianne De Vogelkijker zei

Hoi Paul, gelukkig dan toch een andere supervangst. Wel heel jammer om de Provencaalse Grasmus te missen, maar ja, dippen hoort bij deze vliegende hobby, En ook nog 'gewone' vogels die altijd de moeite waard blijven. Er is natuurlijk wel een nadeel aan al die zuid-Europese zeldzaamheden want je krijgt steeds meer redenen om NIET meer naar Lesbos af te reizen, jij ziet ze hier wel ;-). Kijk, daarom twitch ik niet, kan ik gewoon lekker op vakantie :-).

Groetjes,
Marianne

PW Fotografie zei

Gelukkig sluit het één het ander niet uit!

Huib zei

Hoi Paul, weer een mooie serie. De gierzwaluw staat er prachtig op.
Westkapelle is trouwens wel een plaats om te vogelen, jammer dat het te ver is vanuit het midden.
groeten
Huib