Overzichten vogels en foto's

zaterdag 6 januari 2018

Onderduiken

Voor het eerst in mijn leven vier ik Oud en Nieuw niet in Nederland. Ik begin dit jaar in Egypte, in Marsa Alam om precies te zijn. In een resort aan de rand van de woestijn aan de kust van de Rode Zee waar de mooiste koraalriffen van het Noordelijk halfrond in de baai van het hotel liggen.


Ik heb eigelijk nooit gesnorkeld. Met geleende zwemvliezen (dank Liesbeth!) en een snorkelsetje uit de aanbiedingenbak maak ik de eerste onhandige slagen vanaf de pier van het resort. Vanaf die pier duik je middenin een enorm zeeaquarium met honderden soorten vissen. Ik zwem deze week meerdere keren in de baai en maak samen met Liesbeth een prachtige excursie naar Hamata, de Malediven van de Rode Zee. En telkens kom ik euforisch het water uit. Koud, dat wel, door de wind die stevig waait maar dat is met temperaturen boven de 20 graden het enige punt om over te klagen.



Ik ben voorbereid: een waterbestendige kindercamera van Nikon (de Coolpix W100) gaat elke keer mee. Geen heel hoogstaand ding, maar het lukt om leuke sfeerbeelden te maken van wat zich allemaal onder de waterspiegel afspeelt.
Ik ken de soorten niet. De voorbereidingen betroffen de vogels en dat zijn er niet veel. Toch scoor ik nog een paar nieuwe soorten op mijn lijst door de Hemprichs Meeuw, de Rode-zeerifreiger, een Barbarijnse Valk en een Mangrovereiger. Toch leuk als je je op een paar honderd vierkante meter van een enorm land moet blijven. Bekendere soorten als de Blauwborst, de Koereiger en een Visarend leveren mooie foto's op, maar de echte pracht zit deze keer onder water.

Toppunten: een voorbij zwemmende Zeeschildpad, een baarsachtige vis van een meter die het op mij heeft voorzien en een school vissen die met opengesperde bek en kieuwen om mij heen zwemt. Onderaan dit bericht zal ik wat filmpjes uploaden die doorgaans op een desktop goed zijn af te spelen.   Uiteindelijk blijken die films ook beter te zijn dan de foto's: iets om de volgende keer rekening mee te houden.



Vet boffen met zwemkoningin Liesbeth: zij wijst mij de Karetschildpad
Nieuwe soort: Hemprichs Meeuw















Het is aan te raden: de feestdagen in het buitenland. Dat merk ik vooral als ik weer terug ben en mijn eerste rondje regio doe. Wat een kou! Maar ook wel weer leuk. Al denk ik dat ik volgend jaar weer kies voor een zonniger jaarwisseling......



Video:







1 opmerking:

Maria zei

Hoi PW,
Wat een supergave platen en de filmpjes zijn echt geweldig!
Groetjes, Maria