Overzichten vogels en foto's

zaterdag 18 oktober 2014

Gebrekkige trekteller

Net als vorige week breng ik een paar uurtjes door op de trektelpost bij Lopik. De Horde heet de winderige plek aan de Lek. Veelal bezet door een paar zeer ervaren internationale trektellers die op grote afstand de vlucht van een Sijs onderscheiden van die van een Vink, en op geluid feilloos determineren. Geloof me, als je daarbij staat, rest slechts bescheidenheid. Ik ben vandaag -als laatste, ik ben niet zo van heel vroeg op- samen met Gert Vonk bij de groep aangesloten.

De Horde (Lopik)
Zaterdag 18 oktober 2014   


Telperiode: 8:00 - 14:45
Type telling: alle soorten
Weer (eerste periode): wind ZZO4, bewolking 3/8, zicht 10000m, temperatuur 13 ℃, dunne bewolking, max. 21C
Tellers (eerste periode): Leo Kramer, Gert Vonk, Paul van de Werken, Ronald Jansen, Kees de Leeuw & Arjan Boele
Aalscholver21Wulp1Koperwiek3106
Grote Zilverreiger
10 + 11 r.NKokmeeuw7Grote Lijster17
Toendrarietgans8Kleine Mantelmeeuw1Pimpelmees17
Kolgans
118Holenduif3Koolmees4
Grauwe Gans166Houtduif185Gaai1
Smient55Grote Bonte Specht2Kauw135
Wintertaling2Boomleeuwerik*54Zwarte Kraai1
Pijlstaart3Veldleeuwerik1910Spreeuw19170
Slobeend1Boerenzwaluw*1Ringmus94
Kuifeend10Huiszwaluw*2Vink10270
Sperwer2Graspieper93Keep4
Buizerd5Waterpieper1Groenling6
Visarend*1Grote Gele Kwikstaart6Putter8
Torenvalk2witte kwikstaart spec.17Sijs40
Smelleken2Heggenmus1Kneu54
Scholekster1Beflijster2Kruisbek1
Goudplevier9Merel1Appelvink1
Kievit66Kramsvogel2Rietgors44
Watersnip7Zanglijster123Atalanta12

Totaal: 35897 exemplaren, 57 soorten, 6:45 uren


Vet = Opmerkelijke waarneming (schaarse of zeldzame vogelsoort of hoog aantal)

* = Extra informatie ingevuld (beweeg muis over soortnaam)
Opmerking: Mooie telling met goede trek van o.a. Vink (5e dag, max. 15.041 en nu 7 dagen met 10.000+ Vinken), Spreeuw (dagrecord, was 13.305 op 11-03-2012), Boomleeuwerik (3e dag, max. 61 op 28-10-2009) en Veldleeuwerik (3e dag, max. 2925 op 29-10-2005). Record-late Huiszwaluwen vlogen samen laag de Lek over (laatste datum was op 16 oktober in 2001 en vandaag ook pas de 11e oktober-waarneming). Boerenzwaluw is redelijk normaal in oktober maar deze is toch wel al vrij laat, we hebben maar 4 latere waarnemingen (laatste op de 25e oktober in zowel 2009 al 2010). En de Visarend, die gaf een fijn showtje weg.

De aantallen zijn enorm, met een record voor de Spreeuw. Maar daarvoor sta ik natuurlijk niet op de wind. Vorige week scoorde ik nog de Boomleeuwerik en de IJsgors als nieuwe jaarsoorten voor de regio, vandaag komt daar geen nieuwe soort bij. Ik ben namelijk te laat voor de Appelvink die nog wel nieuw was geweest. En ik ben te vroeg weg voor de Visarend die volgens de foto's van Arjan Boele vlak over de telpost vliegt. Maar ja….. Ik leer ondertussen veel van de trektellers en het is gezellig in het ontluikende zonnetje. 




Wel kan ik lekker oefenen op de rap voorbijvliegende vogels, wat niet tot heel mooie foto's heeft geleid. De door Kees de Leeuw ontdekte Smelleken komt aardig op de plaat, en de Veldleeuwerik en Vinken gaan ook nog wel. Maar verder…..


Mijn hartslag gaat nog wel een keer fors omhoog als iemand "Pallas" roept, wat normaal voor een Pallas' Boszanger zou staan. Als ik omkijk (ik kijk steeds noordoost) zie ik de lachende gezichten van de nestors die meer naar het zuiden kijken. Ik bekroon de grap met een foto. 


Het is echt wel een andere manier van vogelen, dat trektellen. Moeilijker dan achter een al gemelde bijzonderheid aanrijden, lastiger dan een gebied afzoeken. Het gaat razendsnel, determineren moet in een paar seconden en tijd voor een goede bewijsplaat is er vaak niet. Mijn petje af dus voor Arjan, Kees, Leo en Ronald. De pesterijtjes (en stoere verhalen) nemen Gert en ik graag op de koop toe. 

Leo: dank voor de heerlijke koek. Dat dan wel weer! 

2 opmerkingen:

Maria zei

Mooie trektellijst! En wat moest ik lachen om je Pallas!!! Mooi verhaal
Ik ben ook weg als ik in zo,n gezelschap sta, alleen maar lof!
groetjes en fijne zondag,
Maria

Anoniem zei

Leuk Paul! Het was een prima ochtend en ik hoop dat ik je niet te veel heb laten schrikken met die Pallas....Trektellen is inderdaad een lastige 'sport' maar hoe meer je oefent hoe meer je zult zien op zo'n telpost.
Tot snel, op De Horde of elders in het veld
Arjan