Overzichten vogels en foto's

zaterdag 4 september 2010

Ochtenddauw


Was gisteren een dagje van veel kilometers, veel turen door de telescoop en weinig (goede) foto's, vandaag maar weer eens de tijd genomen om meer technisch aan de slag te gaan. In de ochtend heb je met de koudere nachten weer nieuwe kansen: dauwdruppels. Dus door de knieën voor de bloemen en insecten.
Natuurlijk zijn de spinnen aan de beurt: vooral de kruisspinnen zijn zeer aanwezig en druk met het telkens vernieuwen van het web. Lekker groot worden ze ook. Ik vind er tientallen van meer dan een centimeter doorsnede.
Met die spinnen komt ook het drama. Ingewikkelde insecten bungelen in de draden, en in een enkel geval probeert een levende prooi zich van de plakkerige draden los te krijgen. Het is eigenlijk wonderlijk dat het maar niet lukt. Als een journalist laat ik het gebeuren; ik registreer slechts.


Als ik spinnen fotografeer probeer ik altijd de ogen op de foto te krijgen, maar aangezien die beestjes altijd op de kop hangen moet ik ook daarvoor richting de grond.
Op minuscule bloempjes vind ik nog kleinere druppels. Op bloemen andere insecten als hommel, wasbijen en vlinders. Leuke onderwerpen voor de macro, maar de wind en het bewegen van de dieren maakt het niet gemakkelijk scherp te zijn.
Als het wat warmer is vliegen ook de libellen. En die blijven ook nog aardig zitten als je in de buurt komt. Een Steenrode Heidelibel en een Houtpantserjuffer komen lekker op de plaat. En een snel portret van een Waterhoen in het zonnetje- zo gewoon en toch zo kleurrijk- is gauw gemaakt.
Mijn oudste broer Gerrit vindt al die insecten maar niks. Sorry, jongen. Ik vind het prachtige natuur in de achtertuin.......

Geen opmerkingen: