Overzichten vogels en foto's

vrijdag 5 maart 2010

Spechtenbos

Nog even voor de volgende winterse periode ligt het bos van Bilthoven er nog sprookjesachtig bij. Grote beuken staan fier te wachten op het blad dat al in de knoppen zit. Mooi stukje bos, dit Beukenburg.

Ik kom hier om de Zwarte Specht te zien. Dichterbij kon niet, want waar de Grote Bonte nog wel eens in de woonwijken verschijnt, moet je deze toch echt in zo'n loofbos zoeken. Het zal om de waarneming gaan, want met dit weer in een bos zo halverwege de middag wordt het silhouetten schieten.

Ik ben nog maar net de auto uit en het bos in als er een klein spechtje een boom invliegt. Ik kan de zwart-witte vogel ter grote van een flinke vink kort bekijken. Geen rood in de veren dus: vrouwtje Kleine Bonte Specht. Een verrassend begin.
Tussen de Kool- en Pimpelmezen door vind ik Frank Coenjaerts, die ik van naam ken omdat hij eerder de Zwarte Specht op deze plek heeft gemeld én dus is het leuk om hem te ontmoeten, vooral omdat hij een Houtsnip over mijn hoofd jaagt. Na het voorstellen zoeken we samen nog even naar de snip, maar nee..... Wel springen er plots twee reeen voorbij, de foto lijkt nergens op. In een boom bikt een Grote Bonte Specht gaatjes.

Ik ga nog even dieper het bos in om naar de Goudvink te zoeken, Frank heeft die al gezien. Met Frank spreek ik een signaal af als er iets bijzonders wordt gezien. In een groepje Koolmezen vind ik een Zwarte Mees (donker bos, hé) en een paar Kepen. Ook leuk. Een Havik en een Buizerd loeren van boven het bos in.

In de richting waar Frank is gelopen hoor ik een opgewonden geschreeuw, van een vogel! Het is een specht, maar dat het de Zwarte is kan ik niet weten; nooit gehoord. Ik loop snel naar Frank die al bezig is met foto's maken: Zwarte Specht. Al snel vinden we een tweede, de beestjes roepen hartstochtelijk naar elkaar en vliegen plagerig voor ons uit. Het lukt uiteindelijk om de specht, inderdaad en profile, op de plaat te zetten. Over een weiland, waar we mogelijk de laatste Kramsvogels zien opvliegen, verdwijnen de spechten uit beeld.


De regen is begonnen. Snel naar huis voor het weer ijs is.

Geen opmerkingen: