Overzichten vogels en foto's

vrijdag 28 januari 2011

Top(per)dag

Wat een heerlijk weer! Beetje koud, maar daar heb ik een dikke jas en een muts voor.
De bestemming van vandaag is een groep Ransuilen ergens onderweg naar Alphen. Het is goed gebruik om de precieze plek niet te melden, omdat anders de zogenaamde roestplaats verstoord wordt door te veel bezoekers (voor initimi: Mijn broer Rob heeft lang gewerkt op de plek waar het over gaat).
Ik wist dus ongeveer waar ik moest zijn, en dan is het nog niet eenvoudig om de uilen te vinden. Ze zijn gewoon goed gecamoufleerd. Maar in de bladerloze loofbomen -meestal zitten ze in naaldbomen of coniferen- lukt het dan toch.
Tweeentwintig tel ik er, een mooie grote groep die wel achter veel takjes zit. Het is lastig "vrije" foto's te maken. Maar met een beetje keren en draaien lukt het dan toch. Ik plaats er maar een stel.





Ik blijf vooral de ogen bijzonder fraai vinden, leuk om deze beesten weer te vinden.
Terwijl ik de uilen op de korrel neem, hoor ik in de lucht het gemiauw van een Buizerd, en wel een Ruigpootbuizerd. Snel een plaatje om de mannen Van der Meer te raadplegen. Het blijkt raak: een volwassen mannetje.
Het zit dus mee, deze keer! Ik laat de rovers achter en rijd naar het Aarkanaal in Alphen. Daar zit soms een Topper, een eend waar ik al lang naar op zoek ben. Het blijkt een makkie: in een groepje Kuifeenden zwemt de Topper vlak langs de kant aan me voorbij. Eindelijk binnen!

Na een bakkie bij moeders -waar een stel ooievaars bijna in de voortuin staat- terug naar Woerden. Toch maar even snel nog wat uilen zoeken: de Bosuil blijkt thuis, maar de Steenuilen zitten niet op hun plek.

Met een mooie groep uilen, een nieuwe soort en een zeldzame Ruigpoot: een prima vogeldag!

Geen opmerkingen: