Overzichten vogels en foto's

zaterdag 23 maart 2013

Kwik


Het was niet mijn bedoeling om vandaag te gaan vogelen, terwijl de harde kern van Woerden de Bronskopeend gaat inhalen. Een zinnetje in het plan van Robert van der Meer geeft mij toch "goesting": er zit een groepje Rouwkwikstaarten bij Gouda. Ik rijd daar dus naartoe.


Op een onooglijk terrein langs de snelweg, het Gouwepark, zitten wel vaker leuke soorten. Het kost mij op de kale vlaktes tussen de bedrijven weinig moeite de donkere Witte Kwikken te vinden. Het blijft wel moeilijk om de jonge vogels en de dames als zekere Rouwkwikken te determineren, en ik hou het maar even op vier, maar waarschijnlijk zie ik een paar Rouwkwikken aan voor gewonere Witte Kwikstaarten.



Ik ben een half uurtje bezit in de snijdende kou als Rick Schonewille en Martijn de Jonge aansluiten. Leuk, want Rick en Martijn zijn goeie aangevers.

Martijn signaleert al snel een Grote Gele Kwikstaart (drie soorten in 1 beeld!) en Rick tobt even met het geluid van een opvliegende steltloper, die we later als Zilverplevier in de boeken zetten.

We nemen weer afscheid, en ik rijd nog een rondje om de andere vogeltjes op de plaat te zetten. Een Kievit in het zonnetje, en de Kleine Plevier met zijn gouden oogringetje zijn toch ook de moeite waard.



In de middag moet ik even richting Harmelen, en ik wijk even van de route om een rondje Kockengen te doen. De eerste vogel die ik goed zie is een bijna witte rover. Het blijkt gewoon een Buizerd, maar wel met een bijzonder lichte jas.

In het weiland zitten de eerste Grutto's en Scholeksters, en als altijd hier tref ik veel Grote Zilverreigers. Ik maak wat plaatjes van een stel Futen, die in deze tijd prachtig getooid zijn.

Tot slot zoek ik nog even de Ransuilen op, waarvan ik maar één exemplaar kan vinden. Die kijkt mij echter indringend aan, en dat levert dat plaatjes van een wakkere uil. Leuk.








Terwijl ik met de uil bezig ben, zie ik in mijn ooghoek een stel Buizerds aankomen, druk in de weer met wat een grote Zwarte Kraai lijkt. Als echter de Zwarte Kraaien de taak van de Buizerds overnemen, blijkt het lijdend voorwerp van de pesterijen veel groter te zijn. Een Raaf, denk ik. Door de kijker zie ik inderdaad de wigvormige staart. Helaas jagen de Kraaien de Raaf van mij weg zonder dat ik een foto heb kunnen maken. Da's jammer...

Ik had geen plannen omdat het ijzig zou worden, en dat was ook zo. Lang leve de skibroek....

1 opmerking:

Maria zei

Fijne afwisselende blog. Mooie kwikken, en fraaie futen, de ransuil is helemaal top natuurlijk.Nooit geweest in het Gouwepark, trouwens. En ik geloof dat ik die Bronskop maar oversla, hoewel.....mooi is ie wel!
groet,
Maria