Overzichten vogels en foto's

zaterdag 2 februari 2013

Panama

Trekt lekker veel lezers, zo'n titel....

Vandaag een aardige combinatie-dag van vogelen en mijn nog nieuwe hobby "kikkeren". Ik rijd vrij vroeg naar Doetinchem waar een importeur van Zuid-Amerikaanse pijlgifkikkers een paar soorten voor mij apart heeft gezet, waaronder de Panama-Special. Deze kikker toont metallic bruin en groen, als ze volwassen zijn. Een oude droom om te bezitten. Ik neem een kweeksetje van vijf stuks en vul mijn groepje Costa Rica's aan. Een dure maar feestelijke dag!

Ik wil net weer wegrijden als ik de berichten van Sander Haak en Rick Schonewille zie: Grote Zee-eend bij Veenendaal. Slechts een klein stukje om op de weg naar huis.
Ik tref Rick en Martijn (Sander weer net gemist....) aan het Valleikanaal. De eend zwemt op een paar meter van de auto, waarop Rick opmerkt dat "je wel een heel slechte fotograaf moet zijn als je nu geen mooie foto kan maken". Een opmerking die ik nog even hoor nadenderen....

De eend is lekker actief, en ik ben getuige van het verorberen van twee prachtige rivierkreeften. Eigenlijk heb ik geen idee dat die beesten zo normaal en groot zijn. De eend heeft dan ook wel een paar minuten keren en draaien nodig voordat de kreeft naar binnen gaat. Ondertussen heb ik last van tegenlicht of de schaduw waardoor de ISO-waarde oploopt of de sluitertijd steeds langer lijkt. Thuis blijkt ook dat hele ritsen foto's van belabberde waarde zijn. Gelukkig weet ik een paar foto's te redden. Rick had bijna gelijk.... Verder blijft een jonge Grote Zee-eend een saai ding, maar ja, in het binnenland toch bijzonder!








En dan mogen de kikkers los. Heel anders dan de eend. Ik hoop dat vogelaars begrijpen dat ik er weer even aandacht aan besteed. Ik vind de kleuren prachtig, en het tikken met de achterpoten tijdens het jagen is leuk om te zien. Na weken bakjes maken is de kweekstelling nu gevuld met prachtige bloemen, planten en kikkers. Mooi om te zien, en leuk om te spelen met de macrolens. Kortom, een blije fotograaf!








4 opmerkingen:

Peter van de Beek zei

Zeker een mooie waarneming van die groet zee eend. Ondanks de slechte omstandigheden staat hij er nog goed op. Trouwens zo'n waarneming op die plek doe je niet mee zo snel en dan ben je blij als je hem toch nog zo kan vastleggen.

groet,

peter van de beek

Maria zei

Hoi Paul,
Erg leuk regiosoort idd. Je gaat wel lekker met je gifkikkertjes. Best een hele zorg, die piepkleine beestjes. Ze zijn wel bloedmooi en heel fraai op de foto!(grappig dat pootje)
groet,
Maria

Marianne De Vogelkijker zei

Ha Paul,

Dat de foto's vaak niet lukken ligt natuurlijk niet aan ons, dat lijkt me duidelijk :-).
Mooi dat je de GZE in de regio hebt, van de week ging ik hem zoeken in Maarssen maar toen kon ik hem niet vinden.

Je kikkertjes zijn bizar gaaf met die kleurtjes. Maar ook dat handje.....

Groetjes,
Marianne

PW Fotografie zei

Veenendaal is niet "onze" regio, maar wel Utrecht.... Ik had de GZE vorig jaar al op de Reeuwijkse Plassen, dus zo belangrijk is het allemaal niet..... Maar wel lekker dichtbij!